Křižík
Pro zahájení tramvajového provozu v roce 1899 navrhl ing. František Křižík motorové tramvaje, které pak v počtu 20 kusů dodala Brožíkova továrna v Plzni (bez elektrické části vozů, tu doplnila firma Franiška Křižíka). Jednoduchá skříň vozu měla již tehdy uzavřené plošiny a podélně uspořádaná sedadla. Tramvaj poháněly dva motory po 11 KW výkonu, ovládané vertikálními kontroléry Křižík.
Tramvaje měly již elektrické osvětlení a na čele vozu nasazovací reflektor. První vozy tedy dostaly čísla 1 - 20. A byl to právě dodnes dochovaný vůz č. 18, který slavnostně vyzdobený zahajoval tramvajový provoz 29. června 1899. Po dvou letech bylo dodáno ještě pět takových vozů, ale s výkonějšími motory (18,4kW).
Současně s dodávkou pěti motorových vozů byly zakoupeny od firmy V. Brožík čtyři vozy vlečné. Krátká skříň s otevřenými plošinami měla rovněž podélná sedadla a mohla pojmout 14 sedících a 12 stojících cestujících.
Některé motorové vozy obdržely v letech 1918 - 1919 nové motory Siemens. Mnohé pak byly v třicátých letech přestavěny na vlečné a postupně vyřazeny v padesátých letech. Několik málo z nich je ještě k vidění v zahradách v okolí Plzně.
Tramvajový vůz č. 18 je od roku 1955 veden jako historický. Dlouhá léta stál deponován ve vozovně, do ulic se dostal jen vyjímečně, obvykle při kulatých výročích zahájení tramvajového provozu, nebo při otevírání nových tramvajových tratí. Po vyřazení vozů Křižík-Brožík byly na pojezdech některých z nich postaveny sněhové pluhy. Ty se objevovaly v ulicích obvykle tlačené tramvají typu T1.
V osmdestých letech byl vůz č 18 použit při natáčení německého filmu Pavučina. Ve žluté barvě s číslem 223 projížděl upravenou Palackého třídou, která představovala berlínskou ulici. Na tehdy zpustlých obchodech byly několik dní německé nápisy, ale linka č. 2 tudy kolem běžně projížděla.
Za zmínku také stojí účast "osmnáctky" při slavnostním otevření tramvajové trati do Bolevce, tedy úsek Frunzeho (Mozartova) - Bolevec, dne 25. 5. 1990. Až k obratišti Frunzeho byla osmnáctka dotažena, ale odtud při zahajovací jízdě do Bolevce jela vlastní silou, společně s novotou vonící KT8D5 č. 291 jedoucí po druhé koleji. Následující den pak začal pravidelný provoz a největší změnou pro cestující bylo právě přesměrování tradiční linky č. 1 Slovany - Bory na současné Slovany - Bolevec.
V letech 1994 - 1995 proběhla náročná generální oprava vozu č. 18 zejména u firmy DRAH-SERVIS Brno. Úkolem byla rekonstrukce jak po stránce elektrické, mechanické, ale také vzhledově vrátit vůz do původního stavu po dodání. To se jistě povedlo jak se můžeme přesvědčit při občasných jízdách. V červnu 1999 proběhly oslavy 100. let městské hromadné dopravy v Plzni a od té doby vůz č. 18 vyjíždí při občasných víkendových jízdách, zejména při historických víkendech v červnu