T1

 

Tatra T1 je model nejstarší československé tramvaje koncepce PCC. Byl vyráběn v 50. letech minulého století podniky Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad. Ve výrobě byl nahrazen modernějším typem Tatra T2.

T1 (původní označení je TI) je jednosměrný čtyřnápravový motorový tramvajový vůz odvozený z americké koncepce PCC. Na jedné straně vozové skříně má troje skládací dveře; dále je tramvaj vybavena tyčovým sběračem proudu (v 60. letech nahrazen pantografovým) nebo pantografem (v Ostravě) a elektrickou výzbrojí typu TR32 s odporovou regulací. Místo sedaček se ve vozech nacházely dvě podélné dřevěné lavice (ostravské vozy měly koženkové sedačky v příčném uspořádání). Oproti dnes rozšířeným vozům Tatra T3 měla té-jednička vpředu jen jeden světlomet a byla poněkud užší. Důkazem doby je i na čele umístěná rudá hvězda. Někdy se tramvajím T1 také přezdívalo žehlička (vzhledem k úzkým čelům).

  • Délka (bez spřáhel): 13,3 m
  • Šířka: 2,4 m
  • Výška: 3,05 m
  • Místa celkem: 95
    • k sezení: 36
    • ke stání: 69
  • Napájecí napětí: 600 V stejnosměrných; standardní provoz je s normální polaritou (+ v troleji, - v kolejích), podle požadavků dopravních podniků lze vozy upravit i na obrácenou polaritu (Brno, Ostrava, Košice)
  • Výkon motorů: 4 x 40 kW
  • Max. rychlost: 70 km/h

Po několika letech konstrukčních prací byly v roce 1951 vyrobeny dva prototypy tramvají T1. První z nich začal zkušebně jezdit v pražskékolejové síti 22. listopadu 1951 s evidenčním číslem 5001. Druhý vůz (ev.č. 5002) byl (po zkouškách) společně s prvním nasazen do běžného provozu o rok později.Vůz ev.č. 5001 byl vyřazen v roce 1976 a po zrekonstruování do původního stavu byl zařazen do pražského Muzea MHD. Druhý prototyp byl vyřazen až s posledními vozy tohoto typu v Praze (1983), zůstal odstaven, o dva roky později byl převezen do vozovny Střešovice. Po opravě měl být určen pro komerční jízdy, renovace se ale uskutečnila až v novém tisíciletí, nově zrekonstruovaný vůz byl představen v roce 2005. Celkem vyrobeno v letech 1951 až 1958 287 vozů.

 

V Plzni jezdilo hned po Praze nejvíce vozů. Po přijetí prvních tramvají měli dle dobového tisku lidé radost. Tramvaje u nás vydržely přes 30 let. Dojezdily 4. dubna 1987.